BLOGS & BERICHTEN

Coaching levert meer op dan standaard trainingen

De afgelopen jaren heb ik voor de ruim 20 medewerkers van mijn bedrijf Salesrecruiters meerdere trainingen georganiseerd met externe partijen. Twee dagen met het hele team bij elkaar, veel theorie, nog meer oefenen en lol maken. De thema’s varieerden van koud acquireren of timemanagement tot en met ‘het beste uit jezelf halen’. Meestal pakten we de donderdag en de vrijdag. In één keer het hele team boosten. Het gaf ons het gevoel goed bezig te zijn als werkgever. Aan het einde van de vrijdag tijdens een borrel of een bbq waren we met z’n allen laaiend enthousiast en gingen we positief het weekend in. We zouden vanaf maandag ons werk anders aan gaan pakken!

Na lange tijd werd het maandag. Op de één of andere manier lag de training ver achter ons. Een beetje lachend merkten de mensen die het best hadden opgelet tijdens de training halverwege de week nog wel op dat we eigenlijk ons werk anders zouden moeten doen. Haha, oh ja klopt. Om het vervolgens niet te doen. Ik chargeer niet eens. Hoe komt dat nou?

De overbekende tenenkrommende uitdrukking ‘we dronken een glas, we deden een plas en alles werd weer zoals het was is niet voor niets ontstaan. Hoeveel geld voor zinloze trainingen ligt er al niet in de put? En jahaa ik weet ook wel dat we als management natuurlijk zelf verantwoordelijk zijn voor de implementatie na de training in de dagelijkse praktijk. Maar dat is niet de oorzaak van het doorgaans uitblijven van resultaten na een training.

Training blijft hangen op het aanleren van vaardigheden
Neem een cursus timemanagement. Dé oplossing voor managers die niet efficiënt werken. Je leert goede vaardigheden aan om je werkweek te structureren. Maar ligt het probleem wel op het niveau van vaardigheden of ligt het net een laagje dieper? En als het probleem net een laagje dieper ligt, bijvoorbeeld op het niveau van overtuigingen of identiteit dan kun je trainen tot je een ons weegt maar dan gaat er helemaal niets veranderen.

Om het voorbeeld timemanagement erbij te pakken. ‘Eat the frog in the morning’ ofwel begin de dag met een klus die prioriteit heeft. Dit kun je aan iedereen uitleggen, maar waarom doen de meesten het niet? Heel simpel. Bij de één ligt perfectionisme eraan ten grondslag. Die durft niet eens aan de klus te beginnen omdat het perfect moet zijn en daarmee veel te groot wordt in zijn of haar hoofd. De ander kan geen nee zeggen, omdat hij bang is om afgewezen te worden. Dan is het echt te kort door de bocht om te zeggen dat hij vanaf morgen toch maar gewoon eens nee moet gaan zeggen. Als hij dat ineens zou kunnen zou hij dat allang hebben gedaan.

Coaching gaat dieper
En dan bedoel ik niet coaching on the job want dat is uiteraard heel zinvol maar ook nog steeds op het niveau van vaardigheden. Ik bedoel individuele persoonlijke coaching trajecten. Of teamcoaching op specifieke thema’s die spelen binnen de samenwerking.

De meeste bedrijven hebben een fantastisch potentieel aan mensen en kunnen daar nog veel meer uithalen. Benauwde sfeer, politiek, onvoldoende aansluiting van MT op de organisatie, gebrekkige communicatie enz. werken verlammend voor een organisatie. En als je daar dan nog eens het sterk groeiende aspect van gebrek aan concentratie bij optelt doordat het grootste deel van de werknemers iedere minuut de telefoon checkt op nieuwe berichtjes dan snap je dat er veel winst te behalen is en dat je personeel zich daar nog veel beter door gaat voelen ook. Dubbele winst.

Coaching is een groot cadeau voor iedere medewerker en voor jezelf. Niet alleen vanwege de direct meetbare resultaten op de werkvloer en de positieve implicaties op de rest van de organisatie. Ook privé zijn de positieve gevolgen groot en voelbaar. Het is jammer dat coaching vaak pas ingezet wordt als iemand er doorheen zit en de invloed op de werkvloer al heel groot is. De drempel hoeft niet zo hoog te liggen om iemand een coaching traject aan te bieden.

Waarom levert coaching zoveel op?

1. Coaching gaat veel dieper, verandering in gedrag is blijvend, oorzaak wordt aangepakt.
De basis is doorgaans gedragsverandering. Gedrag veranderen is heel goed mogelijk maar dan dien je wel te onderzoeken op welk niveau je moet gaan werken. Is het een gebrek aan vaardigheden of een belemmerende overtuiging die in de weg zit? Of zit het op het niveau van identiteit en waarden? In een persoonlijk coaching traject van gemiddeld 6 gesprekken werk je zorgvuldig van een hulpvraag naar een doel en dat is puur maatwerk. Voor ieder persoon anders. De oorzaak wordt aangepakt waardoor de gedragsverandering blijvend is.

2. De positieve impact op de organisatie is groot, hou het systeem in evenwicht!
Een organisatie is een systeem en iedere collega maakt onderdeel uit van dat systeem. Elk onderdeel is met elkaar verbonden en houdt het systeem in evenwicht. Als de ene afdeling niet genoeg functioneert zal een andere afdeling harder moeten werken om minimaal dezelfde omzet te halen. Dit leidt uiteindelijk tot onvrede en protest. Of als een manager niet goed functioneert dan legt dat een grauwsluier over de ontwikkeling van zijn of haar medewerkers. Constructieve open communicatie maakt plaats voor geroddel en het systeem raakt uit evenwicht. Dit is funest voor de productiviteit en de sfeer. Met individuele of team coaching kan het lek boven water worden gehaald en gerepareerd wat een enorme impact op de hele organisatie en productiviteit zal hebben.

3. Het maakt je een waardevolle werkgever die een heel groot cadeau geeft.
Nog beter kun je individuele coaching aanbieden voordat de negatieve gevolgen van iemands gedrag voelbaar zijn in de hele organisatie. Iedereen heeft wel een thema waarop persoonlijke ontwikkeling wenselijk is. De invloed van goede coaching trajecten is heel snel merkbaar. Verandering gaat niet geleidelijk. Verandering gaat met sprongen. Denk maar eens terug aan de laatste keer dat jij ‘veranderde’. Was dat geleidelijk of kun je je het moment nog herinneren dat iemand iets tegen je zei of dat er iets gebeurde? Het is doorgaans een moment dat je bij blijft.

De vraag die wij onszelf als management van Salesrecruiters hebben gesteld is de volgende; “Wat hebben de keuzes die wij tot nog toe hebben gemaakt ten aanzien van het inzetten van ‘standaard’ groepstrainingen ons bedrijf nu werkelijk opgeleverd?” Wij zijn inmiddels overtuigd dat de individuele aanpak veel grotere en blijvende resultaten oplevert.